NAJSLUŠANIJI ONLAJN RADIO U REGIONU!

RADIO SPORT

Najslušaniji onlajn radio u regionu!

Grazie Vale! „Doktorov“ poslednji krug u Valensiji

Legenda motociklizma i devetostruki svetski šampion Valentino Rosi u nedelju će poslednji put voziti trku Moto GP šampionata. Popularni „Doktor“ iza sebe je ostavio neizbrisiv trag u moto sportu, a mnogi ga smatraju za najboljeg vozača dvotočkaša u istoriji.

Valentino Rosi će u nedelju u Valensiji odvozati svoj poslednji krug u Moto GP šampionatu, a njegova poslednja profesionalna trka označiće kraj jedne ere i karijere koja je trajala 26 godina.

Za to vreme, Vale je postao jedan od najuspešnijih sportista na planeti, a zahvaljujući lucidnoj vožnji na stazi i šarmantnoj pojavi van nje sakupio je veliku armiju navijača.

Nadimak „Doktor“ stekao je zahvaljujući hirurški preciznoj vožnji, a broj 46 na motoru nosi tokom cele karijere, iako je kao svetski šampion nekoliko puta imao priliku da preuzme broj 1.

Iako su njegov život obeležile brojne aktivnosti, usponi i padovi, izabrali smo šest najvažnijih stavri koje prosto morate znati o najboljem vozaču motora svih vremena.

Devet titula šampiona sveta

Popularni „Doktor“ osvojio je čak devet titula svetskog šampiona u bogatoj karijeri, od toga je sedam došlo u najjačoj klasi.

Rosi se prvi put u svetskom šampionatu takmičio 1996. godine, u kategoriji do 125 kubika, a već sledeće sezone osvojio je prvu titulu šampiona sveta. Dve godine kasnije osvojio je šampionat u kategoriji do 250 kubika, da bi se od 2000. takmičio u „kraljevskoj“ klasi – do 500 kubika, koja je ubrzo postala Moto Gran pri.

Vezao je pet titula šampiona, od 2001. do 2005. godine, vozeći za Hondu i Jamahu, da bi poslednja dva šampionska naslova osvojio 2008. i 2009. godine.

Rosi slavi devetu, poslednju titulu 2009. godine

Rosi slavi devetu, poslednju titulu 2009. godine

Pored titula, čak šest puta je sezonu završavao kao svetski vicešampion, dok je tri puta bio trećeplasiran u takmičenju.

Rosi je jedini vozač u istoriji koji je osvojio sve četiri kategorije u kojima se takmičio (125cc, 250cc, 500cc i Moto GP), a jedini je, uz zemljaka Agostinija, koji je bio svetski šampion i na dvotaktnim i na četvorotaktnim mašinama.

Rekordi govore za sebe

Pored titula šampiona sveta, Rosi je oborio brojne rekorde u motociklizmu, koji verovatno dugo neće biti nadmašeni, a navešćemo samo neke bitnije, odnosno zanimljivije.

„Doktor“ je u karijeri pobeđivao na sedam različitih motocikala, a najuspešniji je bio na Katalunji i Asenu, gde je trijumfovao po 10 puta (osam pobeda u Asenu u najjačoj klasi).

Prvu pobedu u svetskom šampionatu zabeležio je u Brnu 1997. godine, a poslednju u Asenu 2017, a između ta dva trijumfa prošlo je 20 godina i 311 dana.

Rekorder je po broju pobeda u najjačoj klasi – 89, a ukupno je u karijeri trke završavao na prvom mestu 115 puta. U „kraljevskoj“ klasi ima 199 podijuma, ukupno 235 u karijeri.

Zanimljivo je da je Rosi na 23 uzastopne trke završavao kao jedan od najbrže trojice, u periodu od 2002. do 2004. godine, što je rekord koji će teško ko ponoviti.

Nedeljna trka u Valensiji biće mu 432. start u karijeri (372. u najjačoj klasi), što znači da je Rosi učestvovao u 44.4% gran prijeva otkako je uveden svetski šampionat 1949. godine.

U karijeri se takmičio na 38 različitih staza, a na 29 je ostvariovao pobede. U najjačoj klasi trkao se na 29 različitih staza, na 23 je završavao kao pobednik.

Protiv svojih „musketara“, a onda i španske armade

Za 26 godina karijere u moto trkama, Rosi je stvorio brojne rivalitete, uglavnom sa najboljim vozačima. Početak karijere obeležili su dueli sa zemljacima Lorisom Kapirosijem i Maksom Bjađijem, a italijanski mediji prozvali su ih „tri musketara“.

Dok je odnos sa Kapirosijem uvek bio korektan, na stazi i van, Rosi se sa Bjađijem sukobio odmah po ulasku u kategoriju do 500 kubika. Na otvaranju sezone 2001. na Suzuki u Japanu, Bjađi je pokušao Rosija da izbaci sa staze. Ipak, nekoliko krugova kasnije, „Doktor“ je obišao zemljaka i pokazao mu srednji prst, što su zabeležile i kamere.

Mark Markez i Valentino Rosi, možda i najveće rivalstvo u istoriji moto sporta

Mark Markez i Valentino Rosi, možda i najveće rivalstvo u istoriji moto sporta

Krajem 2000-ih godina, sada već iskusni Rosi, višestruki svetski šampion, vodio je velike borbe sa Kejsijem Stonerom, a dva vozača neretko su se verbalno sukobljavala van staze.

Australijanac je 2012. godine završio svoju karijeru kao dvostruki svetski šampion, a u Rosijev život ušao je Horhe Lorenco, prvo kao klupski kolega, a onda i kao veliki rival na stazi.

Upravo je Španac prekinuo niz Rosijevih titula iz 2008. i 2009. godine, da bi mu se od 2013. na listi svetskih šampiona pridružio zemljak Mark Markez.

Sa Markezom je Rosi imao verovatno i najuzbudljivije duele iz kojih je često izlazio kao pobednik, iako pogled na listu svetskih šampiona govori drugačije – Španac je osvajao titulu šest puta u periodu od 2013. do 2019. godine, dok je Rosi ostajao kratkih rukava.

Rituali koji donose pobedu

Kao i veliki broj profesionalnih sportista, Rosi je čovek koji je često „patio“ od sujeverja, odnosno imao je brojne rituale koje je ponoavlja pre svake trke.

Na dan trke, „Doktor“ je obavezno pratio početak takmičenja u Moto3 šampionatu, kako bi video kako se pale i gase svetla na startnom semaforu.

Neki rituali se nikada nisu promenili

Neki rituali se nikada nisu promenili

Pre svakog sedanja na motor, zastao bi na dva metra od mašine, nameštajući trkačke čizme. Zatim bi prišao motoru i rukom dodirnuo desnu papučicu. Rosi je govorio o svojim ritualima, rekavši da tako „razgovara“ sa motorom. Odelo namešta u toku vožnje, dok stoji na papučicama.

Zna tačno koju će čizmu prvu da obuje, koju će rukavicu prvu da navuče, a na motor se penje i sa njega silazi uvek na isti način.

Možda zvuči šašavo, ali devet titula šampiona sveta govori drugačije.

Dva točka ili četiri, važna je brzina

Velika ljubav prema brzini omogućila je Rosiju da, osim motociklizma, bude ozbiljan takmičar i u četvorotočkašima.

Kao klinac takmičio se u kartingu, ali je prevagu odnela zaljubljenost u motocikle i uticaj oca Gracijana, nekadašnjeg moto trkača.

Velika ljubav „Doktoru“ je celog života bila formula 1, ali, iako je više puta sedao u bolid, nikada se nije takmičio u tom sportu.

Zanimljivo je da je krajem januara 2008. godine testirao Ferarijev bolid – prvog dana završio je u šljunku pored staze, da bi već narednog ostvario deveto vreme od 15 vozača. Bio je jednu sekundu sporiji od Mihaela Šumahera, ali je iza sebe ostavio prekaljene asove formule 1 Marka Vebera, Dejvida Kultarda i Jarna Trulija.

„Doktor“ u bolidu formule 1

Jedan od Rosijevih heroja bio je Kolin Mekre, koji je mladog Italijana naučio osnovama vožnje reli automobila. Rosi se takmičio na trci svetskog reli šampionata na Novom Zelandu, dok je više puta učestvovao na reli trkama u Monci, sa zapaženim rezultatima.

„Doktor“ je nekoliko puta najavljivao da će se po završtetku moto karijere posvetiti trkama četvorotočkaša, ali to za sada nije zvanično potvrđeno.

Vreme je za „bitnije“ stvari u životu

Valentino je u avgustu ove godine najavio da će mu ova sezona biti poslednja u profesionalnoj karijeri.

O privatnom životu retko govori, ali je ove godine objavio da njegova devojka Frančeska Sofija Novelo i on čekaju ćerkicu.

Živeo je u Milanu, posle čega se preselio u London, a ima i vikendicu na Ibici. Veliki je navijač milanskog Intera i veliki fan engleskih buldoga.

Valeov brat po majci Luka Marini takođe je vozač u Moto GP šampionatu.

Ostavi komentar