Znate li šta su Fan tokeni?

Klubovi su uvek u potrazi za novim načinima da povećaju angažman s fanovima, a Fan tokeni su poslednja inovacija u tome smeru. Ne brinite ako niste čuli za njih.

Reč je o novijoj tehnologiji koja još nije pronašla put do nas. Fan tokeni su vrsta kriptovalute koja omogućava njenim vlasnicima pristup raznim pogodnostima, kao što su glasanje o odlukama kluba, dizajniranje suvenira i novih proizvoda i slično. Predstavljaju oblik angažovanja i interakcije između sportskih klubova i njihovih navijača, koristeći tehnologiju blokčejna da stvore novi način za navijače da se povežu sa svojim omiljenim timovima.

Posedovanjem Fan tokena, navijači mogu osećati bližu vezu sa svojim timovima, učestvujući u ekskluzivnim anketama i događajima, ponekad čak utičući na manje odluke vezane za aktivnosti kluba. Takav digitalni pristup članstvu i programima lojalnosti nešto je potpuno novo i navijačima pruža zanimljivije iskustvo.


Kako tačno funkcionišu i koji klubovi ih koriste?


Fan tokeni se često izdaju koristeći blokčejn određene platforme u partnerstvu sa sportskim timovima. Funkcionišu kao digitalni “žetoni”, odnosno digitalna valuta kluba kojom se kupuju određene povlastice, a njima se može i trgovati na različitim berzama kriptovaluta. Vrednost im dakako varirati na osnovu tržišne potražnje, performansi tima i ekskluzivnosti pogodnosti koje nude. To ih čini ne samo alatom za angažovanje navijača, već i spekulativnom imovinom.
Nekoliko klubova efikasno koristi Fan tokene.

Na primer, fudbalski klubovi poput FC Barcelone, Paris Saint-Germaina i Juventusa su među pionirima u ovoj praksi. Ovi klubovi koriste Fan tokene da omoguće navijačima da glasaju o određenim klupskim pitanjima, učestvuju u ekskluzivnim anketama, putuju s nogometašima, lično ih upoznaju te pristupe posebnim ponudama i sadržajima. Osim fudbalskih klubova, entiteti iz košarke, esporta i automobilizma takođe su prepoznali vrednost tokena i uspešno ih koriste.


Ogroman potencijal koji kod nas još nije prepoznat


Očekivano, naši klubovi još nisu ponudili ništa slično Fan tokenima, iako je njihov potencijal u unapređenju odnosa između klubova i navijača ogroman. Takođe, tokeni nude značajne mogućnosti za širenje koncepta van sportske industrije. Primerice, u muzičkoj industriji, fanovi bi mogli glasati za set-liste na koncertima ili imati pristup ekskluzivnim snimcima iza kulisa. U svetu filma i televizije, tokeni bi mogli omogućiti gledaocima da utiču na razvoj zapleta ili da dobiju pristup specijalnim projekcijama.


U oblasti industrije igara, tokeni imaju još više potencijala. Ovde bi mogli biti korišćeni za glasanje o novim karakteristikama, za pristup ekskluzivnom sadržaju ali i u sklopu određenih promocija. Pogledate li primerice Rizk promocije, bude vam jasno da je industrija igara na sreću došla najdalje u tome pogledu. Po uzoru na nju, i u kombinaciji sa Fan tokenima, igrači bi zbilja mogli uživati u zbilja jedinstvenim povlasticama.


Budućnost Fan tokena


No iako su uneli pozitivnu promenu u interakciju klubova i navijača, nisu svi klubovi prepoznali njihov pravi potencijal. Postoji nekoliko razloga za to.

Prvo, neki klubovi su oprezni zbog nedostatka razumevanja tehnologije i regulacija, dok drugi klubovi jednostavno odbijaju prihvatiti, odnosno usvojiti, moderne tehnologije. Takođe, inicijalni troškovi implementacije i održavanja platforme za Fan tokene mogu biti prepreka za manje klubove sa ograničenim resursima.

Na kraju, nejasnoća oko prave vrednosti koju tokeni donose stvara oklevanje među klubovima da ih u potpunosti usvoje.
Budućnost Fan tokena svakako otvara zanimljiva pitanja o njihovom uticaju na odnos između sportskih klubova i navijača. Kako tehnologija napreduje, očekuje se da će tokeni omogućiti još dublji nivo interakcije.

Možemo spekulisati da će se koncept Fan tokena proširiti i van granica sportske industrije te pronaći primenu u oblastima poput muzike, filma i šire, omogućavajući fanovima da na sličan način utiču na kreaciju sadržaja i učestvuju u ekskluzivnim događajima.

Ostavite komentar

Translate »